lauantai 31. lokakuuta 2015

Sallan blogi: Työnhaun uudet trendit

Hesarin työ-osassa oli hyvä juttu työhaun uusista trendeistä. Sopii niin työnhakijan kuin työnantajankin pohdittavaksi.

Lue juttu tästä

Tässä lyhyesti pääkohdat;

1. Videot tulevat vahvasti mukaan
Moni yritys tekee esikarsinnan ja -haastattelut videoiden perusteella. Itsekin olin kerran mukana tällaisessa rekrytoinnissa. Videon tekeminen on varmasti nuoremmalle vloggari-sukupolvelle jo arkipäivää, mutta pidemmän työuran tehneille se voi olla melkoinen haaste.

2. Sosiaalinen media
LinkedIn tietysti korostuu työnhaussa, mutta myös muut verkostot. LinkedIn-profiiliaan voisi varmasti tuunata loputtomiin, lisäämällä videoita, työnäytteitä, keskustelemalla, postaamalla jne.
Tänä päivänä yritys, joka ei ole ollenkaan mukana sosiaalisessa mediassa, ei ehkä vaikuta kovinkaan kiinnostavalta potentiaalisten työntekijöiden keskuudessa. Riippuu tietysti toimialasta.

3. Rekrytointijärjestelmät
Alkaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että hakemus täytetään lomakkeeseen netissä. Niissä erottumisessa on omat haasteensa. Tärkeintä varmasti on käyttää oikeita hakusanoja, jotta haun perusteella nousee esiin kun haastateltavien valinnan aika tulee. Ja toivon todella, etteivät HR-ihmiset käytä ensimmäisenä hakukriteerinään syntymäaikaa. Minusta sen käyttö hakulomakkeessa pitäisi kieltää ja antaa kaikille sama mahdollisuus läpäistä seula.

4. Mobiili
Mobiilisovellukset tulevan varmasti ennen pitää mukaan rekrytointiin. Artikkelin mukaan "Yksi ehdokas on suomalainen Pockethunt. Se on testausvaiheessa oleva mobiilisovellus, joka lainaa treffisovellus Tinderin logiikkaa: sekä työntekijän että työnantajan pitää kertoa olevansa kiinnostunut. Sovelluksessa työntekijät eivät hae avoimia työpaikkoja, vaan työnantajat hakevat osaajia. Se pakottaa yritykset tekemään töitä imagonsa eteen." Mielenkiintoista. Työnhaun Tinderiä odotellessa...

5. Verkostot
Verkostoilla on suuri vaikutus, varsinkin piilotyöpaikkojen etsinnässä. Joku tuntee jonkun, joka tuntee jonkun toisen, joka tietää, että jossain etsitään hyvää työntekijää. Joku ja jossain on sitten vain löydettävä.

Hesarin sivuilla on myös esimerkki videohakemuksesta.
kuva Freedigitalphotos/Stockimages




1 kommentti:

  1. Videot voi olla aika hyväkin rekrytointikeino. Suullinen esiintyminen kuitenkin kertoo ihmisestä ihmisenä enemmän kuin erilaisten mallipohjien ja vinkkien pohjilta viimeistellyt hakemukset.

    HS:n yleisöpalstalla oli mielenkiintoinen vastine tuohon artikkeliin: työnhakuvinkkeistä tulee turhia, kun lopulta "kaikki" noudattavat niitä ja erottautuminen tulee taas haastavaksi. Näinhän se kieltämättä osin menee. Toisaalta sekin, että hakija yleensä selvittää työnhakuvinkkejä, kertoo hakijan motivaatiosta. Ja jokainen avoin työpaikka - työnhakija -pari muodostaa jo niin monta kombinaatiota, että ei siinä yhdellä kaavalla pärjää. Työhakemuksen tehtävä on myös aidosti tuoda esille sitä, miksi hakija on hyvä kandidaatti juuri kyseiseen työpaikkaan. Pelkkä tutkintonimike ja työpaikkojen nimet eivät kerro tarpeeksi. Työnhakijat ovat harvoin ammattimarkkinoijia, joten hakemuksia voi osaamiseen nähden tehdä oikeasti ihan väärällä tavalla. Vääristä tavoista vinkkaaminen on varmasti sekä työnhakijoiden että työnantajien etu.

    VastaaPoista