tiistai 7. lokakuuta 2014

Sallan blogi: Hissipuhe

Tulin katselleeksi vähän statistiikkaa tästä meidän blogistamme ja yksi liikenteen lähde pisti silmään, eli hakusana, joilla blogimme on löytynyt: hissipuhe!

Blogin nimi on hissipuhe, mutta emme ole kertaakaan bloganneet aiheesta. Nimi valikoitui aikanaan siksi, että tapasimme OTTYn vertaistukiryhmässä, jossa hissipuheita harjoiteltiin kyllästymiseen asti. Meillä oli tapana katsoa ihan kellosta aikaa, miten pitkiä hissipuheemme ovat, ikään kuin saada ne yhden suomalaisen toimistokerrostalon hissimatkan mittaisiksi - ylimpään kerrokseen tietysti. Oletusarvo oli noin 30 sekuntia - minuutti. Aika monikerroksinen toimistorakennus siihen kyllä tarvittaisiin.

Hissipuhehan on kaiketi alunperin keksitty start-up yrittäjille, jotka pitchaavat sijoittajalle liikeideaansa siinä puolen minuutin aikana. Yhtä lailla voi ajatella myyvänsä itsensä potentiaalisena työntekijänä siinä lyhyessä ajassa yrityksen johtajalle. Lyhyesti ja ytimekkäästi kertoa, kuka on, mitä osaa ja varsinkin mitä hyötyä juuri minusta olisi yritykselle.

Oma hissipuheeni

Tämä teksti löytyy esittelysivultani tästä blogista:
Olen kauppatieteen maisteri, ja minulla on kokemusta kansainvälisen markkinoinnin tehtävistä yli 20 vuoden ajalta, lähinnä elektroniikka- ja IT-aloilla. Tuotelanseerausprosessit ovat lähellä sydäntä. Olen ollut esimiestehtävissä sekä toiminut johtoryhmissä. Tällä hetkellä etsin markkinoinnin tehtäviä ja opiskelen viestintää ja mediaa avoimessa yliopistossa. Sekä opinnoissani että työssäni olen kiinnostunut digitaalisen markkinoinnin kehityksestä.


Siitä puuttuu se, mitä hyötyä minusta on yritykselle. Se onkin vaikein määriteltävä, kun ei tiedä kunkin yrityksen ongelmia, joita lähtisi ratkomaan. Mutta eiköhän tuo kerro muuten kaiken olennaisen minusta, paitsi tietysti tämänhetkisen työtilanteeni. Mutta sen voi sitten selittää - olen kuitenkin edelleen työnhakija, vaikka työnhakuni onkin jäissä tällä hetkellä.


Millainen on sinun hissipuheesi?

2 kommenttia:

  1. Kyllähän hissipuheelle on käyttöä, jos soittaa yrityksille, joissa ei ole varsinaisesti mitään työpaikkaa auki. Välillähän todetaan, että ei ole niin tärkeää, mitä täsmälleen sanot vaan minkälaisen vaikutelman annat. Hissipuheestasi ainakin näin luettuna huomaan heti vahvuuksiasi (esim. tuotelanseeraus), mutta toisaalta myös kiinnostuksen kehittymiseen ja ajankohtaiseen aiheeseen (digitaalinen markkinointi). Kyllähän monelle yritykselle suuri hyöty tulee siitä, että työntekijöillä on oikeanlainen draivi ja kiinnostus. Veerankin kirjoitukseen liittyen tulee mieleen, että olisiko hyvä idea kysellä itseä kiinnostavilta yrityksiltä, millaisiin osaamisalueisiin he ovat palkanneet vuoden aikana, jos juuri nyt eivät olekaan palkkaamassa. Ehkä se voisi antaa jotain osviittaa siitä, minkälaiset asiat yrityksissä ovat pinnalla.

    VastaaPoista
  2. Suomalaiset menevät usein liikaa koulutus edellä. Itse en välttämättä puhuisi näin paljon koulutuksesta ja opiskelusta, vaan siitä mikä on ydinosaamisesi ja mitä osaat, mihin sinulla on intohimoa ammattilaisena. Hissipuheessa pitäisi olla myös juju, josta jää mieleen. Kerro vaikka, että sinulla on kilpikonna :D Siis mikäli se on totta. Toki joku asiallisempikin täky voisi olla parempi. Pitää kuitenkin muistaa, että moni firma etsii tyyppiä eikä pelkkää portfoliota.

    VastaaPoista