Suomessa maksettiin vuonna 2012 yli 3,5 miljardia € työttömyysturvaetuuksia. Summa on samaa luokkaa kuin Suomen vienti Alankomaihin. Työttömät ovat siis merkittävä,
mutta piilossa pysyvä markkina. Selvästi vähemmän rahaa käyttävä nuoriso on
markkinoijien lemmikki, koska asiakkuuslojaliteetti halutaan luoda ennen
markkinasegmentin siirtymistä työelämään.
Olisiko meille työttömille
hyötyä, jos olisimme näkyvämpi kohderyhmä, jonka huomiosta tuotteiden ja
palveluiden myyjät kilpailisivat? Työttömillä on paremmin aikaa tutustua uusiin
palveluihin ja tuotteisiin tai osallistua jopa tuotekehitykseen. Voisimme
hyötyä keskipäivän alemmista hinnoista tai 2 yhden hinnalla -tarjouksista. Mitä
palveluita ja tuotteita ostamme enemmän kuin normaalisti? Mediassa esillä ovat
olleet ainakin peruna, kotiruoka, lähimatkailupalvelut, kirpparit, olutkuppilat,
työn laskutuspalvelut ja pieni luksus kuten kauneudenhoito.
Harva meistä haluaa
identifioitua juuri työttömäksi, joten meille markkinointi on hankalaa. Pitäisikö
työttömille olla omat markkinointi- ja kauppakanavat? Miten hyödynnämme sitä
markkinapotentiaalia, mikä meissä on, kunnes tilille kilahtaa tauon jälkeen
ensimmäinen palkka?
Kuva: Tero Maaniemi (Flickr)
Kuva: Tero Maaniemi (Flickr)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti