tiistai 25. helmikuuta 2014

Hannen blogi: Työttömät markkinasegmenttinä



Suomessa maksettiin vuonna 2012 yli 3,5 miljardia € työttömyysturvaetuuksia. Summa on samaa luokkaa kuin Suomen vienti Alankomaihin. Työttömät ovat siis merkittävä, mutta piilossa pysyvä markkina. Selvästi vähemmän rahaa käyttävä nuoriso on markkinoijien lemmikki, koska asiakkuuslojaliteetti halutaan luoda ennen markkinasegmentin siirtymistä työelämään.
Olisiko meille työttömille hyötyä, jos olisimme näkyvämpi kohderyhmä, jonka huomiosta tuotteiden ja palveluiden myyjät kilpailisivat? Työttömillä on paremmin aikaa tutustua uusiin palveluihin ja tuotteisiin tai osallistua jopa tuotekehitykseen. Voisimme hyötyä keskipäivän alemmista hinnoista tai 2 yhden hinnalla -tarjouksista. Mitä palveluita ja tuotteita ostamme enemmän kuin normaalisti? Mediassa esillä ovat olleet ainakin peruna, kotiruoka, lähimatkailupalvelut, kirpparit, olutkuppilat, työn laskutuspalvelut ja pieni luksus kuten kauneudenhoito.

Harva meistä haluaa identifioitua juuri työttömäksi, joten meille markkinointi on hankalaa. Pitäisikö työttömille olla omat markkinointi- ja kauppakanavat? Miten hyödynnämme sitä markkinapotentiaalia, mikä meissä on, kunnes tilille kilahtaa tauon jälkeen ensimmäinen palkka?

Kuva: Tero Maaniemi (Flickr)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti