keskiviikko 3. helmikuuta 2016

Sallan blogi: Miten saada työntekijät nostamaan kytkintä?

Kauppalehdessä oli juttu siitä, miten yritys voi mokata ja menettää parhaat työntekijänsä kohtelemalla heitä väärin. Parhailla kun on valinnanvaraa.

Katso juttu.



Ihan ensimmäinen listattu moka kuulosti heti tutulta, eli ei pidä laatia tiukkoja sääntöjä eikä varsinkaan typeriä sääntöjä.

Tasapäistäminen ja alisuorittamisen hyväksyminen organisaatiossa ovat myös syitä, jotka saavat kunnianhimoiset hyvät työntekijät nostamaan kytkintä.

Työntekijälle kannattaa myös selventää mikä on iso kuva, eli mikä on tavoite, johan yritys pyrkii. Lienee helpompaa tehdä oma osansa, kun tietää mihin se liittyy.

Lisäksi töissä pitää olla hauskaa ja esimiehen olisi hyvä edes tervehtiä.

Ja niin edelleen. On käsittämätöntä että tällaisia asioita pitää edes erikseen listata. Luulisi että olisi itsestäänselvää, että ihmiselle pitää luoda miellyttävä työympäristö, jossa häntä kohdellaan ystävällisesti, kannustavasti ja kaikin puolin asianmukaisesti.

Moni yritys ei edes kysy vapaaehtoisesti poislähtijöiltä, miksi he lähtevät. Kannattaisi ehkä kysyä.

Kuva basketman, freedigitalphotos.net

1 kommentti:

  1. Sekä työntekijöille että työpaikoille on hyväksi kohtuullinen työpaikan vaihtotiheys. Tässä toki tarkoitettiin keskimääräistä tiuhempaa työpaikan vaihtoa...
    Välillä mediassa on esillä, miten rohkeasti työntekijät ovat tuoneet esille turhaumansa epäasiallista johtamista kohtaan. Toki voi olla tilanteita, joissa esim. uusi pomo on vain vääränlainen ko. työpaikkaan ja selviää paremmin toisessa työympäristössä.
    Itselleni työpaikoissa ovat esimiehiä olennaisempia olleet kollegat, joiden kanssa aika itsenäisesti muodostamme projektitiimeejä ja täydennämme toistemme osaamista. Työpaikan vaihtonikin ovat yleensä liittyneet enemmän noihin tiimeihin kuin suoraan esimiehiin. Minulle on tullut olo, että itse (ja työpaikka) saavat minusta enemmän irti toisenlaisessa ympäristössä ja tiimissä. Vaikka työpaikoilla on esimerkiksi työilmapiiritutkimuksia, niin kaiken kaikkiaan kiinnitetään liian vähän huomiota siihen, keiden kanssa työntekijät käytännössä ja päivittäin ovat tekemisissä.

    VastaaPoista