sunnuntai 5. lokakuuta 2014

Hannen blogi: Liikeideoita ilmaiseksi

Olen ollut vuosia sarjayrittäjä - omassa mielikuvituksessani. Liikeideoita on yllättävän kiva keksiä, kun mielikuvitusfirmoissani on käytössä rajattomat osaamis- ja investointiresurssit. Mielikuvitusfirmoissa ei tarvitse käyttää aikaa tylsiin asioihin kuten rahoituksen hakemiseen tai firman päivittäiseen pyörittämiseen. Pidän oikean yrityksen perustamista omalta osaltani melko epätodennäköisenä, joten jaan tässä eräitä päässäni pyörineitä ideoita. Ilmoitelkaa toki, jos mainitsemani idea on jo toteutettu!! Ja tililleni mahtuu lisää rahaa, jos joku haluaa viedä ideoita käytäntöön :)



Housut ja takki, jonka vetoketjulla on viiden vuoden takuu
Yritän suosia laadukkaita ja pitkäkestoisia vaatteita. Housuissa ja takeissa heikoin lenkki on vetoketju, jonka vaihtaminen on aivan liian iso työ esim. napin ompeluun verrattuna. Ihmiset ovat tehneet vaikka minkälaisia nano- ja avaruusteknologian ihmesaavutuksia, mutta toimivat vetoketjut tuntuvat olevan jotain aivan liian tieteellistä. Nyt vaan TEKES-rahaa joku hakemaan. Toimivalla vetoketjuidealla on varmasti myös vientipotentiaalia!

Keskihintainen suomalainen naistenvaatemerkki
PTA:n Viroon myymisen jälkeen Suomessa ei ole ollut keskihintaista, keskilaadukasta ja normaaliin arkikäyttöön sopivaa naistenvaatemerkkiä. Ril's on hyvä virallisempien työvaatteiden tekijä. Luhta ja Halti tekevät kivoja vapaa-ajan ja ulkoiluvaatteita. Marimekko ja Nanso ovat hieman liian retroja, IvanaHelsinki liian kallis ja fashionista-tyylinen. Seppälän laadusta en ole ollut vakuuttunut moneen vuoteen. Ostankin paljon esim. Marc O'Polon, Jackpotin, InWearin ja Mexxin vaatteita. Kyllä tuohon kategoriaan pitäisi yksi suomalainenkin merkki mennä! Sama ongelma on myös kenkäpuolella.

Suomalaisten vaatteiden multibrand-ketju
Tästä olen kirjoittanut jo aiemminkin. Suomalaiset vaatefirmat tekevät vientiponnistelujaan yksin, kun pitäisi ottaa oppia ruotsalaisten ja tanskalaisten ketjulähtöisestä laajentumisesta ja aloittaa yhteisen ketjun kautta aggressiivinen mainonta (vrt. XXL-ketjun tulo Suomeen). Suomalaisia vaateliikkeitä ei välttämättä kannata sijoittaa joka kauppakeskukseen, vaan liikkeelle voisi lähteä esim. Alppi-alueelta, jossa on hyvin ostovoimaa sekä paljon ulkoilua harrastavia asukkaita ja turisteja. Stockmann on tehnyt välillä hyvää ja välillä huonompaa tulosta Venäjällä. Kun tilanne paranee, sieltäkin on varmasti löydettävissä kasvun paikkoja.

Kielten osaamiseen perustuva nettipeli
Pelissä tehdään tehtäviä eri maissa. Tehtävissä onnistuminen perustuu siihen, miten hyvin arvaa tai osaa paikallista ele- ja puhuttua kieltä. Ensimmäiset tehtävät ovat helppoja ja voivat onnistua arvaamisella. Vaikeimmat tehtävät vaativat jo natiivitason kieliosaamista. Halutessaan tehtävissä voi hyödyntää netistä löytyviä sanakirjoja ja puheentunnistusohjelmistoja, joten vieraampienkin kielialueiden tehtävät olisivat kiinnostavia. Idean taustalla ovat omat kokemukset, kun on joutunut hoitamaan asioita lähes täytenä kieliummikkona ja silti asiat ovat joten kuten hoituneet.

Sammakkoprinssiapplikaatio
En muista enää sitä tilannetta, missä tämä tuli mieleen, mutta aloin miettiä pystyisikö puhelimen kosketusnäyttö tunnistamaan suudelman, jolloin appsin sammakko muuttuisi prinssiksi (tai ainakin omaksi poikakaveriksi tai aviomieheksi).

Marimekko-kahvila 2.0
Suunnittelin Marimekko-kahvilaa jo ennen kuin sellainen avattiin Galleria Esplanadiin. Omaan suunnitelmaani kuuluivat isot "akvaarioikkunat", valoisuus yhdistettynä Marimekon väreihin, katosta pyykkinarulla roikkuvat marimekot, keinutuolit (olen nähnyt sellaisia tartolaisessa baarissa) sekä Marimekko-kuoseista inspiraation saaneet leivonnaiset (Unikko-piparit, Tasaraita-leivokset jne.). Ehdin pohtia jo sitäkin, että miten paljon Marimekko-kuppeja kahvilasta varastettaisiin. Oikea marikahvila on mielestäni liian synkkä ja tarjottavat ovat liian persoonattomia. Marimekko-kahviloita tulisi olla varsinkin ulkomailla liikkeiden yhteydessä.

Marimekko-alushousut
Olen ostanut jo useat värikkäät Björn Borg -alushousut, joten samanlaisia kaipaisin myös Marimekolta (vaikkapa firmojen yhteistyönä Converse-casea mukaillen).

Toiveiden tynnyri -nettisivusto
Nettisivusto, jonne kukin voisi kirjata palvelu- ja tuotetoiveita markkinoille (esim. minä voisin toivoa edellisten lisäksi Helsinkiin japanilaista kylpylää Tukholman Yasuragi-kylpylän tyyliin). Jos jokin idea saisi tarpeeksi tykkäyksiä, ehkä joku rohkea lähtisi niitä toteuttamaankin. Lopulta voitaisiin todeta toive toteutuneeksi.

Kuva: Spahotell Yasuragi Hasseludden

2 kommenttia:

  1. Joku liikeidea-saitti netissä on, mutta tähän hätään en muista sen osoitetta.
    Hauskoja ja hyviä ideoita sinulla on, ehkä sinun pitäisi joku tai jotkut noista toteuttaakin. Tänäänkin Hesarissa kehotettiin opiskelemaan koodausta - aletaan opetella jotta voidaan koodata tuo sammakkoprississovellus!
    T
    Salla

    VastaaPoista
  2. Olipas kiva lukea sinun kirjoituksesi. Loistavia ajatuksia ja ideoita suomalaisille liiketoiminnan kehittäjille. Onneksi monet yritykset ovat jo havahtuneet, että liiketoiminnan kehittämisessä tarvitaan asiakasymmärrystä, mutta vielä on paljon yrityksiä, jotka elävät vanhoilla opeilla ja siitä kertoo Suomen karu taloustilanne ja jatkuvat uutisoinnit yt-neuvotteluista. Asiakkaita aidosti kuuntelemalla syntyy uudistunutta ja kannattavaa liiketoimintaa, jolla on kysyntää niin Suomessa kuin ulkomailla.
    T. Veera

    VastaaPoista