maanantai 2. kesäkuuta 2014

Veeran blogi: Mitä viestit itsestäsi?

 
Valmistautumattomuus on merkittävä syy haastattelussa epäonnistumiseen, kertovat rekrytoijat. Career Builderin tutkimuksen mukaan haastattelussa epäonnistumisen syitä ovat muun muassa huono katsekontakti (67 %), hymyilemättömyys (38 %) ja levoton liikehdintä (33 %). Kyse on hakijan sanattomasta viestinnästä, jolla on paljon merkitystä haastattelussa.

Haastatteluun on valmistauduttava. Yrityksestä ja sen toiminnasta on etsittävä lisätietoa. Samalla on mietittävä omat alustavat kysymykset haastatteluun. Nyt viimeistään kannattaa miettiä omaa sanatonta viestintää, jota ei aina edes tule tarpeeksi tiedostaneeksi. Sanattoman ja sanallisen viestinnän on tuettava toisiaan, jotta haastattelijat saavat hakijasta ja hänen ammattitaidostaan vakuuttavan ja luotettavan käsityksen.

Sanaton viestintä (ilmeet, eleet, kehonkieli, kättely, pukeutuminen jne.) jää välillä liian vähälle huomiolle. Se on yksi asia, johon haastattelija (t) kiinnittävät huomiota sanallisen viestinnän ohella. Haastateltavan viestintä voi herättää monenlaisia tunteita rekrytoijissa. Näitä tuntemuksiaan haastattelija analysoi haastattelussa ja sen jälkeen. Ei ole mikään ihme, että hakijaa haastattelee useampi kuin yksi henkilö, jotta saadaan muodostettua monipuolinen kuva haastateltavan persoonan sopivuudesta ja pätevyydestä tehtävään ja työyhteisöön.

Pahimmat sanattoman viestinnän karikot haastattelussa välttää, kun hyvissä ajoin ennen haastattelua muistaa pohtia muun muassa seuraavia asioita:
  • läsnäolon merkitys
  • käsien liikkeet
  • istuma-asento
  • katsekontakti
  • kättely
ja vastatessa pitää myös tarkkailla haastattelijoiden sanatonta viestintää. Haastattelun jälkeen kannattaa istahtaa kirjaamaan ylös omat ajatukset ja tuntemukset kuten haastattelijakin tekee sinun lähdettyäsi ja peilaa sinun suoritusta tehtävälle asetettuihin kriteereihin. Jos jokin asia kaipaa selvitystä, kirjaa se myös ylös. Mieti onnistuitko luomaan hyvän ja luontevan kontaktin haastattelijaan tai haastattelijoihin ja olitko oma itsesi tilanteessa. Näitä asioita sinustakin kirjataan ylös.

 
 
Vuosia sitten epäonnistuin eräässä haastattelussa. Haastattelijoita oli neljä, joista yksi oli hakijan tuleva esimies ja rekrytointiyrityksen edustajia. Heistä pari esitti esimiehen ohella kysymyksiä ja yksi ainoastaan tarkkaili. Olin huonosti valmistautunut, sillä en ollut vuosiin käynyt työhaastattelussa. Onneksi takaiskuista ja työhaastattelukokemuksista oppii, kun ne muistaa käsitellä haastattelun jälkeen. Haastattelijalta saatu palaute auttaa valmistautumaan paremmin seuraavaan haastatteluun.

Me Hissipuhe -ryhmäläiset teimme työhaastatteluharjoituksen, jossa jokaiselle esitettiin erilaisia kysymyksiä ja annettiin palautetta niin vastauksista kuin sanattomasta viestinnästä toinen toisillemme. Motivaatio ja innostus ovat ratkaisevia työhaastattelussa, joten molempien osapuolten sanattoman ja sanallisen viestinnän merkitys on suuri niin uutta työntekijää etsivälle yritykselle kuin hakijallekin.

Suosittelen katsomaan sosiaalipsykologin Amy Cuddyn TED Talk  -videoon sanattomasta viestinnästä ja sen merkityksestä.

Muita linkkejä: Viestinnän tietoaines Aalto-yliopisto, Unspoken Secrets of Job Interviewing Quintcareers, Puuttuva lenkki


Kuva: freedigitalphotos.net

1 kommentti:

  1. Haastatteluun valmistautuminen on kyllä hankalaa. Toisaalta siihen on hyvä valmistautua, mutta toisaalta liika valmistautuminen voi tehdä tilanteesta epäluonnollisen. Olin itse hiljattain haastattelussa. Tällä kertaa erityisesti kiinnitin huomiota hymyilyyn. Silmäkontaktia on minun erittäin vaikea pitää samalla, kun mietin vastauksia. Pari kertaa heitin juuri sen vastauksen, minkä olin etukäteen päättänyt jättää mainitsematta! Eräs työnhakuluennoitsijahan varoitti miettimästä negatiivisia asioita, koska muuten juuri ne tulevat haastattelussa esille. No, ehkä kokonaisuutena haastattelu meni kuitenkin melko hyvin...

    VastaaPoista