perjantai 2. toukokuuta 2014

Veeran blogi: FAB –argumentointi työnhaussa

Ammattitaitoiset myyjät käyttävät FAB – (OEH-) argumentointia työssään kohdatessaan asiakkaita. Sopivan tuotteen, palvelun tai niiden yhdistelmän tarjoaminen edellyttää, että myyjä sukeltaa asiakkaan arjen maailmaan ymmärtääkseen, mikä on asiakkaan ongelman ydin. Tarvekartoituksessa myyjä esittää tarkentavia kysymyksiä asiakkaalle, antaa asiakkaan kertoa ja kuuntelee tarkalla korvalla asiakasta sekä keskustelee ymmärtääkseen, millaisia ongelmia asiakas haluaa hankinnalla ratkaista. Vasta tämän jälkeen myyjä tekee tarjouksen, jolla hän perustelee hyödyt asiakkaalle.

 
Tämähän sopii mainiosti myös työnhakuun, joka on oman ammatillisen osaamisen tuotteistamista ja myyntiä.
 

F =
Features       =
Ominaisuudet
= O
A =
Advantages =
Edut
= E
B =
Benefits       =
Hyödyt
= H

 
Voit hyödyntää, kun

  • luet ilmoitusta ja tehtävän vaatimuksia
  • mietit tarkentavia kysymyksiä lisätietojen saamiseksi puhelimitse
  • kirjoittaessasi hakemustasi ja ansioluetteloasi
  • valmistautuessasi haastatteluun
  • kartoittaessasi potentiaalisia työnantajia ja valmistellessasi itseäsi kylmäsoittoon saadaksesi sovittua tapaamisen kertoaksesi tarkemmin itsestäsi ja osaamisestasi

Voit myös valmistella sen avulla ytimekkään hissipuheen itsestäsi ja osaamisestasi eri työnhaun tilanteisiin.


 


Kuva: freedigitalphotos.net

2 kommenttia:

  1. Juuri tässä hiljattain mietinkin, että "myyntitilaisuutena" työhakemus ja haastattelu ovat vajavaisia, kun ei tiedä millainen kilpaileva tarjous eli toinen hakija on. Jos tietäisi, osaisi ehkä osoittaa mitkä omat osaamiset tai ominaisuudet olisivat parempia kuin kilpailijalla.

    Liian usein hakemus jää vain ominaisuuksien esittelyksi. Pitäisi enemmän nostaa esiin niitä hyötyjä, joita yritys juuri minun ominaisuuksistani saisi.

    Terveisin Salla

    VastaaPoista
  2. Otan myös itselleni tässä kotiläksyksi pohtia hyötynäkökulmaa hakemuksia tehdessä ja haastatteluihin valmistautuessa

    VastaaPoista