Voit onnitella itseäsi, kun saat kutsun työhaastatteluun.
Olet siis onnistunut työnhakupapereiden laatimisessa ja osaamisesi
markkinoinnissa. Seuraava askel on valmistautua haastatteluun. Omasta
kokemuksesta voin sanoa, että jokainen haastattelu on erilainen. Jokaisesta
rekrytointiprosessista ja haastattelusta saa arvokasta kokemusta.
Uuden työntekijän rekrytointiprosessi on molempien
osapuolien näkökulmasta investointi tulevaisuuteen. Työpaikkailmoittelu on
työnantajamielikuvan rakentamista ja –viestintää, jolla halutaan löytää parhaat
mahdolliset osaajat. Työntekijä (Minä Oy) tarjoaa taitojaan ja aikaansa, josta
työnantaja (Yritys Oy) maksaa palkkaa ja odottaa tuloksia, jotka vaikuttavat
positiivisesti yrityksen liiketoimintatulokseen ja sen kannattavuuteen.
Viimeistään jokaisen työhaastattelun lopussa on mahdollisuus tehdä
potentiaaliselle työnantajan edustajille muutamia kysymyksiä ja varmistaa
oma kiinnostus yrityksessä olevaan avoimeen tehtävään.
Haastattelu on molemmille osapuolille vuorovaikutus- ja
tiedonhankintatilanne. Molemmat osapuolet haluavat tehdä hyviä päätöksiä oman
tulevaisuutensa kannalta. Tilaisuus kannattaa hyödyntää ja valmistautua siihen
ennakolta. Rekrytoijan kysymyksiä kannattaa kuunnella tarkalla korvalla. Niistä
voi saada hyviä lisäkysymysaiheita haastattelutilanteessa. Lähes aina
haastattelun lopussa työnhakijalle on varattu aikaa esittää omia
kysymyksiä, joten muista valmistella ainakin muutamia kysymyksiä ennakkoon.
Työsuhteet voivat jäädä lyhytaikaisiksi, jos
työnhakijat eivät ole riittävästi haastatelleet työnantajan edustajia
työnhakutilanteessa. Muutamien viikkojen tai kuukausien kuluttua he
huomaavat etsivänsä uutta työpaikkaa. Itselleni on aina ollut tärkeää
haastattelussa saada käsitys muun muassa potentiaalisen työantajayrityksen
kulttuurista ja arvoista sekä työn vastuista. Niiden kohdatessa molemmat
osapuolet ovat tyytyväisiä. Siksi on tärkeää esittää avoimia kysymyksiä ja
välttää kyllä/ei –kysymyksiä. Eikä kannata pelätä hiljaisuutta ja epäröintiä,
jonka kysymyksesi saattaa aiheuttaa vastapuolelle.
Työhaastattelu on vuorovaikutustilanne, jossa mitataan molempien
osapuolien luottamusta ja avoimuutta. Mitä paremmin luottamus ja avoimuus
haastattelussa toteutuu, sitä parempi lopputulos molemmille osapuolille.
Avoimilla kysymyksillä olen yrittänyt selvittää, millainen
yritys- ja johtamiskulttuuri vallitsee ja näkyy arjessa eli pyytää käytännön
esimerkkejä. Tulevalta esimieheltänikin kannattaakin kysyä
esimerkiksi: ”Millainen olet esimiehenä?”, ”Millaisen henkilön kanssa et
halua työskennellä?”, ”Millaisena palautteenantaja pidät itseäsi?”, ”Millaista
palautetta olet saanut alaisiltasi?”. Työn sisällön ja vastuiden selvittäminen
on tärkeää, jotta ymmärtää mihin on sitoutumassa. Tätä voi selvittää kysymällä:
”Millainen on tyypillinen työpäivä?”, ”Millaista työskentelytyyliä odotatte
työntekijöiltänne?”, ”Miten onnistumistani arvioidaan tai mitataan?”
Jos
jokin asia jää kysymyksistä huolimatta epäselväksi, kannattaa soittaa ja kysyä.
Suomalainen sananlaskukin sanoo, että "Ei kysyvä tieltä eksy". Siitä
on hyötyä itsellesi ja työnantajakin arvostaa asennettasi. Parasta käyttää
kaikki mahdollisuudet esittää omia kysymyksiä työnantajalle, jotta teet oikeita
päätöksiä omasta tulevaisuudestasi. Jos et tule valituksi, kysy siitäkin. Saat
itsellesi arvokasta palautetta. Osa rekrytoijista on valmistautunut antamaan
palautetta. Joskus rekrytoija ei ole ollut valmistautunut palautteen
antamiseen. Se on kieltämättä hämmästyttänyt, kun puolin ja toisin prosessiin
on käytetty aikaa.
Kuva: freedigitalphotos.net
Työn sisältöä kannattaa tosiaan pyytää konkretisoimaan. Eri firmoissa samaa titteliä voidaan käyttää hyvin eri tyyppisiin tehtäviin. Toisaalta esimerkiksi päällikkötitteli on kohdannut inflaation eikä se automaattisesti tarkoita kovinkaan suurta päätösvaltaa. Olen myös huomannut, että puhdasta myyntityötä piilotellaan erilaisten business development manager -titteleiden alle.
VastaaPoistaYrityskulttuurista perille pääseminen on huomattavasti kinkkisempi juttu. Käytännössä siihen kun vaikuttavat niin paljon myös muut kuin oma esimies (ainakin oman kokemukseni mukaan). Itse en uskaltaisi pyytää potentiaalista esimiestä arvioimaan saamaansa palautetta... Oletko esittänyt mainitsemiasi esimiestä koskevia kysymyksiä? Olisi mielenkiintoista tietää, miten niihin on suhtauduttu ja vastattu.
Muistan itse kysyneeni kerran haastattelussa "minkälainen esimies sinä olet". Esimieskandidaatti meni kysymyksestä hämilleen ja heitti jotain vitsiä ennen kuin vastasi itse kysymykseen. Oli todella herkullista ja informatiivista nähdä, miten hän reagoi tällaiseen yllättävään kysymykseen, mutta toisaalta kysymyksen esittämisessä on riskinsäkin. Nimittäin jos tämä tuleva esimies ei pidä häneen kohdistuvista kysymyksistä. t. Roosa
VastaaPoista