torstai 13. maaliskuuta 2014

Hannen blogi: Suomen yhdistyneet vaatetehtaat

Tämän päivän Hesarissa oli kaksi vaatteita koskevaa talousuutista. Norjalainen XXL-ketju valtaa Kluuvin ostoskeskuksen yläkerran Wallenberg-suvun rahoituksella. Marimekko puolestaan tekee yhteistyötä tutkijoiden ja Stora Enson kanssa koivupohjaisen materiaalin hyödyntämisestä kangasvalmistuksessa. Kumpikohan uutinen on innovatiivisempi? Kumpi tulee vaikuttamaan enemmän tavallisen kaduntallaajaan? Kummallako tulee olemaan enemmän työllistäviä vaikutuksia? Jos hyvin käy, sellupohjainen vaatemateriaali voi tehdä vallankumouksen kangasvalmistuksessa ja hyödyttää metsästä elävää Suomea. Lähivuosina voiton vievät kuitenkin fiksut pohjoismaiset megaketjut, jotka valloittavat ostoskeskukset toisensa jälkeen.



Suomen vaihtotase on pakkasella, ja syynä pidetään mm. viennin investointituotepainotteisuutta. Suomessa on ihan loistavia kuluttajatuotteita muuallakin kuin astia- ja huonekaludesignissa (koko Luhta-konserni, Halti, Reima, pienet vaatedesign-firmat, Lumin laukut, Patrician alusvaatteet...) Minkä ihmeen takia ei yhdistetä härskiä ketjuajattelua ja jo vuosia toimineita vaate- ja muotimerkkejä ja perusteta yksi yhteinen multi brand -vaateketju kansainvälisille markkinoille?  "Zalandot" vielä päälle ja kunnon rytinällä kansainvälinen verkkokauppa pystyyn.

Suomalaisilta vaatemerkkimarkkinoilta puuttuu vielä katu-uskottava nuorisomerkki (Makiaa lukuunottamatta) sekä keskihintainen smart casual -merkki (tyyliin InWear, Mexx). Piretan konkurssi vei sen viimeisenkin merkin. En ole myöskään löytänyt keskihintaista, hieman trendikkäämpää suomalaista kenkämerkkiä.

Kuva: Reima

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti